1. Informācija par pakalpojumu
Detalizētāka informācija par pakalpojumu pieejama Dienesta tīmekļvietnē - https://www.vzd.gov.lv/lv/pakalpojumi/BKU2
Ēkas vai telpu grupas kadastrālās uzmērīšanas lietas oriģinālu sagatavo tikai elektroniska dokumenta formā. Ja to nepieciešams saņemt papīra dokumenta formā, pēc klienta pieprasījuma papildus elektroniskam dokumentam Dienests var sagatavot un izsniegt arī elektroniskā dokumenta atvasinājumu papīra dokumenta formā, kas apliecināts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Dokumenta atvasinājumam papīra formā papildus piemēro maksu par pakalpojuma saņemšanu klātienē un par elektroniskā dokumenta kopijas sagatavošanu un apliecināšanu. Ja dokumenta atvasinājumu papīra formā nosūta pa pastu, pasūtījuma izpildes termiņā neieskaita piegādes laiku un papildus piemēro arī maksu par pasta sūtījuma noformēšanu un nosūtīšanu saskaņā ar pasta sūtījumu piegādātāja izcenojumiem.
Administratīvo aktu sagatavo elektroniskā formā un, ja administratīvā akta nosūtīšana adresātam, izmantojot elektroniskās saziņas kanālus, nav iespējama, tad adresātam nosūtāmo eksemplāru sagatavo papīra formā.
2. Pakalpojuma saņēmēji
Pakalpojumu var pasūtīt:
1) būves vai telpu grupas īpašnieks, ja tāda nav - tiesiskais valdītājs, vai apbūves tiesīgais, ja nedzīvojamā ēka uzcelta uz apbūves tiesības, kas ierakstīta zemesgrāmatā, pamata;
2) kopīpašuma gadījumā visi kopīpašnieki kopā vai kāds no kopīpašniekiem uz pilnvarojuma pamata (ēkas pirmreizējo reģistrāciju Kadastrā var ierosināt jebkurš no nekustamā īpašuma īpašniekiem vai, ja tāda nav - tiesiskajiem valdītājiem vai apbūves tiesīgajiem);
3) zemes īpašnieks - attiecībā uz būvēm ar nenoskaidrotu piederību, kuras atrodas uz zemes īpašniekam piederošas zemes;
4) persona, kurai šādas tiesības vai pienākumus noteikusi tiesa;
5) persona, kurai ar tiesas nolēmumu ir atzītas īpašuma tiesības;
6) persona, kura iesniegumā zvērinātam notāram ir izteikusi gribu pieņemt mantojumu;
7) valsts institūcija vai vietējā pašvaldība, kurai likumā par attiecīgā nekustamā īpašuma atsavināšanu sabiedrības vajadzībām uzlikts pienākums atsavinātos nekustamos īpašumus ierakstīt zemesgrāmatā, - attiecībā uz atdalīto (atsavināmo) un paliekošo (neatsavināmo) nekustamā īpašuma objektu;
8) vietējā pašvaldība (ja tā nav kadastra subjekts), lai administrētu nekustamā īpašuma nodokli;
9) cita persona, kurai likumā noteiktas šādas tiesības;
10) iepriekš minēto personu pilnvarota persona.
3. Iesniedzamie dokumenti
Lai saņemtu pakalpojumu, ir jāiesniedz šādi dokumenti:
1) iesniegums par kadastrālās uzmērīšanas darbu veikšanu un datu reģistrāciju vai aktualizāciju Kadastrā;
2) jaunbūvēm: pašvaldības būvvaldes vai citas institūcijas, kas veic būvvaldes funkcijas, izdotu dokumentu (piemēram, izziņu, būvatļauju) par jaunbūvi, kurā norādīts būvniecības tiesiskais pamats un jaunbūves raksturojums;
3) ja Kadastrā nav reģistrēti īpašuma tiesības apliecinoši dokumenti, tad iesniedz kādu no likumā “Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās” noteiktajiem dokumentiem, kas apliecina būves/ telpu grupas tiesisko iegūšanu;
4) iesnieguma par mantojuma pieņemšanu noraksts, ja persona iesniegumā zvērinātam notāram ir izteikusi gribu pieņemt mantojumu;
5) pilnvara, ja ierosinātājs ir pilnvarotā persona.
Papildus uzrāda dokumentus, ja tie nav pieejami Būvniecības informācijas sistēmā (BIS) un tie ir ierosinātāja rīcībā:
1) būvniecības ieceres dokumentāciju (būvprojektu, paskaidrojuma rakstu, apliecinājuma karti utt.) gan jaunbūves, gan esošās ēkas pārbūves vai atjaunošanas gadījumā;
2) dokumentu par ēkas pieņemšanu ekspluatācijā, ja ēka ir pieņemta ekspluatācijā;
3) citu valsts vai pašvaldības iestāžu izdotu vai apstiprinātu dokumentu (piemēram, lēmumu, izziņu, būvniecību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavotu un pašvaldības būvvaldes apstiprinātu informāciju), kas satur norādes par ēkas vai telpu grupas lietošanas veidiem.
No 2023.gada 1.septembra ir iespēja pēc klienta vēlmes ierosināt ēkas vai telpu grupas kadastrālo uzmērīšanu vienkāršotā kārtībā. Šajos gadījumos papildus iepriekš minētajiem dokumentiem Dienestā jāiesniedz:
1) iesniegums ar lūgumu veikt ēkas vai telpu grupas kadastrālo uzmērīšanu vienkāršotā kārtībā*;
2) būvprojekts vai ēkas stāva plāns, vai telpu grupas plāns, kas atbilst izbūvētajai situācijai apvidū un ir sagatavots vektordatu – DGN vai DWG formātā, ko dokumenta autors parakstījis ar drošu elektronisko parakstu un satur laika zīmogu, kas ir vai nav sagatavots būvju kadastrālās uzmērīšanas grafiskajos plānos izmantojamo apzīmējumu specifikācijā*, kas pieejama Dienesta tīmekļvietnē - https://www.vzd.gov.lv/lv/BKUregna
* Minētie dokumenti Dienestā jāiesniedz, ierosinot pakalpojumu vai līdz plānotā apsekošanas perioda, par ko klients tiek informēts pēc pasūtījuma priekšapmaksas rēķina apmaksas, sākuma datumam.
Ja vektordatne nebūs sagatavota būvju kadastrālās uzmērīšanas grafiskajos plānos izmantojamo apzīmējumu specifikācijā, Dienests papildus piemēros maksu par datu elektronisko apstrādi (Dienesta maksas pakalpojumu cenrāža 26.pozīcija).
4. Pieprasījuma iesniegšana
Pakalpojumu var pasūtīt:
– portālā Kadastrs.lv, izmantojot e-pakalpojumu “Pieteikums Valsts zemes dienesta pakalpojumam”. Šajā gadījumā informācijas pieprasījumu var neparakstīt ar elektronisko parakstu, jo ir veikta personas elektroniskā identifikācija. Pieprasījumam pievieno pakalpojuma izpildei nepieciešamos dokumentus (piemēram, pilnvarojuma dokumentu), kas noformēti atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un parakstīti ar drošu elektronisko parakstu un satur laika zīmogu;
– pa e-pastu, uz jebkura Dienesta klientu apkalpošanas centra (KAC) e-pasta adresi nosūtot iesniegumu un pakalpojuma izpildei nepieciešamos dokumentus elektronisku dokumentu formā, kas ir parakstīti ar drošu elektronisko parakstu un satur laika zīmogu;
– Dienesta oficiālajā e-adresē, iesniedzot iesniegumu un pakalpojuma izpildei nepieciešamos dokumentus elektronisku dokumentu formā, kas ir parakstīti ar drošu elektronisko parakstu un satur laika zīmogu;
– Būvniecības informācijas sistēmā (BIS) konkrētas būvniecības lietas ietvaros;
– klātienē pēc iepriekšēja pieraksta jebkurā Dienesta KAC, uzrādot personu apliecinošu dokumentu – pasi vai personas apliecību (ID karti), bet pilnvarotai personai – arī pilnvarojuma dokumentu;
– pa pastu, uz jebkura Dienesta KAC pasta adresi nosūtot brīvas formas iesniegumu un pievienojot pakalpojuma izpildei nepieciešamo dokumentu atvasinājumus, kas apliecināti atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam.
5. Pasūtījuma apmaksa un izpilde
Izpildes termiņš:
- līdz 25 darba dienām vai rakstiski vienojoties par ilgāku izpildes termiņu, kadastrāli uzmērot ēkas vai telpu grupas ar to kopējo būvtilpumu līdz 5000 kubikmetriem (ieskaitot);
- līdz 32 darba dienām vai rakstiski vienojoties par ilgāku termiņu, kadastrāli uzmērot ēkas vai telpu grupas ar to kopējo būvtilpumu virs 5000 kubikmetriem.
Izpildot pasūtījumu, būvju kadastrālās uzmērīšanas speciālists:
1) izvērtē Kadastrā reģistrētos datus par uzmērāmo objektu, iesniegtos un Dienesta arhīvā esošos dokumentus;
2) sazinās ar Jums, lai vienotos par kadastrāli uzmērāmā objekta apsekošanas datumu un laiku;
3) norunātajā laikā ierodas objektā, nokļūšanai līdz objektam izmantojot Dienesta transportu, kura izmantošanas izdevumi ir iekļauti gala tāmē;
4) ierodoties objektā, uzrāda Dienesta darba apliecību, īsi izklāsta veicamās darbības, veic objekta apsekošanu un uzmērīšanu;
5) pēc darbu pabeigšanas sagatavo gala tāmi pēc faktiski veiktā darba apjoma.
Pakalpojuma izmaksu kalkulatori pieejami Dienesta tīmekļvietnē pakalpojuma apraksta “Ēkas, telpu grupas kadastrālā uzmērīšana ar datu reģistrāciju vai aktualizāciju Kadastrā ar apsekošanu apvidū” apakšsadaļā “Pakalpojuma pasūtīšana” -> “BKU kalkulatori”, saite - https://www.vzd.gov.lv/lv/pakalpojumi/BKU2
Dienesta pasūtījuma izpildes nosacījumi pieejami Dienesta tīmekļvietnē saitē - https://www.vzd.gov.lv/lv/vzdpin
BIS ierosināta Dienesta pasūtījuma izpildes nosacījumi pieejami Dienesta tīmekļvietnē saitē - https://www.vzd.gov.lv/lv/bispin
6. Pakalpojuma saņemšana
Pakalpojuma izpildes rezultātā sagatavoto kadastrālās uzmērīšanas lietu izsniedz ierosinātāja norādītajā veidā:
– portāla Kadastrs.lv sadaļā „Mans konts” (pakalpojuma saņēmējam pievienotā datne portālā Kadastrs.lv būs pieejama 90 kalendārās dienas);
– oficiālās elektroniskās adreses kontā (ja tas aktivizēts);
– BIS (ja pakalpojums ierosināts šajā sistēmā);
– pēc iepriekšēja pieraksta klātienē Dienesta klientu apkalpošanas centrā.
Pieteikšanās – zvanot uz Dienesta konsultatīvo tālruni 67038800 vai rakstot uz elektroniskā pasta adresi info@vzd.gov.lv.
Saņemot dokumentu Dienesta klientu apkalpošanas centrā, jāuzrāda personu apliecinošs dokuments (pase vai personas apliecība (ID karte)), bet pilnvarotajai personai – arī pilnvara;
– pa pastu (pasta izdevumus apmaksā klients).